DiBO önkiszolgáló autómosó technikai specifikációi
Nyomtat

KONKURENCIA ÉS KONKURENS

Jövendőbeli önkiszolgáló autómosónk helyszínének kiválasztásánál természetesen a konkurenciát is fel kell mérni.


Az önkiszolgáló autómosó létesítmények természetes konkurensei a következők:

  1. Egy másik, hasonló önkiszolgáló autómosó
  2. Kézi autómosó (technológiától független)
  3. Kefés roll-over autómosó
  4. Mosóutca
  5. Házi autómosás

Fontos leszögezni, hogy minden a listában felsorolt autómosó típus konkurensnek számít, amennyiben „lőtávon” belül van, csupán az nem mindegy, hogy milyen mértékben.

Elkezdtünk tehát gondolkodni egy önkiszolgáló autómosó létesítésén az adott településen és szeretnénk eldönteni, érdemes-e belevágni a dologba a konkurencia tekintetében. A legjobb, amit tehetünk, hogy számba vesszük a konkurenseinket.
Ha a településen élünk, nyilván egyszerűbb a dolgunk, hiszen otthonosabban mozgunk, biztosan ismerjük is ezeket a szolgáltatókat, talán személyes tapasztalatunk is van róluk, vagy le tudjuk informálni őket. Legyünk őszinték magunkkal és ne csak a saját tapasztalatainkra, illetve a „tudom én ezt jobban” fordulatra hagyatkozzunk.
Ha idegenek vagyunk a pályán, akkor érdemes először benzinkutakon, taxisoktól, vagy autósoktól érdeklődni. Mindenkinek van egy kedvenc helye, csak fel kell írnunk egy listába. Fontos, hogy mindenképpen számba vegyük a településhez közeleső önkiszolgáló autómosókat is.
A következő lépés ezek lelátogatása, színvonaluk, állapotuk ellenőrzése. Érdemes informálódni arról is, hogy az ügyfelek hogyan vélekednek a szolgáltatásokról.


Hogy valódi helyén tudjuk kezelni a dolgokat, jó tudni, hogy nagyon-nagyon kevés olyan kézi autómosó van hazánkban, amely objektív üzleti megítélés alapján eredményesnek tekinthető.
Nyugat-Európában gyakorlatilag eltűnőben vannak a klasszikus kézi autómosók és mára csupán a szűkebb, vagyonos réteg kiszolgálására specializálódott autókozmetikák maradtak talpon.
Ennek oka a viszonylag magas élő munkaerő költség, a viszonylag lassú kiszolgálás és a megváltozott ügyfél preferenciák.
Tőlünk nyugatabbra a fejlett autómosó centrumok két részből állnak: egy mosóutcából és egy ezt kiegészítő, komoly méretű önkiszolgáló autómosó létesítményrészből. Vannak országok, ahol mára két fő piaci szereplőtípus maradt, az előbb említett mosóutcák és az önkiszolgáló jellegű autómosók.
A többi piaci szereplő egészen apró szelettel részesül a tortából.


Jöjjön tehát néhány tanács, melyek a tapasztalatainkra épülnek és az Ön tájékozódását hivatottak segíteni:

  • Önkiszolgáló autómosó létrehozását 5.000 fős település lélekszám felett javaslunk, figyelembe véve a már meglévő konkurenciát az adott 8-10 kilométeres földrajzi egységen belül.
  • A fenti listában szereplő konkurensek ereje és jelentősége nagyban függ a település lélekszámától:
    • 10.000 fős lélekszám alatt a konkurens fajták viszonylag komoly piaci hatással rendelkeznek és hátrányosan érintik az Ön beruházásának eredményességét,
    • 10.000 fő feletti lakosságszám esetén viszont „nagyobb a torta”, így az elszívó hatás drasztikusan csökken.
  • Az önkiszolgáló autómosó legfontosabb konkurense egy másik önkiszolgáló autómosó, mely legalább azonos szolgáltatási színvonalat képvisel, megfelelően karbantartott és a piaci megítélése tartósan jó.
  •  Az önkiszolgáló autómosó legkevésbé fontos konkurense a kézi autómosó. Ez egyszerűen abból fakad, hogy ezek a szolgáltatók nagyságrendekkel lassabb ügyfélkiszolgálásra képesek, szolgáltatási színvonaluk változó, illetve az ott dolgozók gyors fluktuációja miatt bizonytalan. Aki kézi autómosóba jár, többnyire ezt teszi majd a jövőben is, aki viszont önkiszolgáló autómosóhoz szokott, az nagyon ritkán mozdul el a kézi autómosó irányába.
  • Az úgynevezett portál, vagy más néven roll-over mosóberendezések – amikor a jármű áll és a mosókapu mozog előre-hátra – közel azonos mosási eredményt produkálnak, ugyanakkor ezek minőségi kialakítással Magyarországon kevésbé elterjedtek, a múlt rossz tapasztalatai miatt kevésbé kedveltek és egyébként is lassabb ügyfélkiszolgálásra képesek.
  • Fontos konkurens a mosóutca, mely gyors járműkiszolgálásra képes, de más mosási elvet követ és egy jól ismert hálózaton kívül csupán elvétve található egy-egy létesítmény.
  • Az otthoni autómosás a felgyorsult világunkban egyre körülményesebb, esetenként környezetvédelmi jogszabályok is tiltják, illetve a lehető legkárosabb az autó számára. Szerencsénkre az otthoni autómosást kedvelők a technika természeténél fogva az önkiszolgáló autómosók irányába leggyorsabban elmozdulók, így az önkiszolgáló autómosó lehetséges jövőbeli ügyfelei.

Mit érdemes tehát figyelni egy konkurens önkiszolgáló autómosó esetében?

A konkurens akkor veszélyes, ha az alábbiak teljesülnek:

  • széles mosási programválasztékot kínál,
  • igényes környezetben szolgáltat,
  • fedett beállói vannak,
  • legalább 3 mosóbeállója van,
  • önálló létesítményként üzemel,
  • kedvező, vagy stratégiai helyen található,
  • jól karbantartott,
  • meleg vízzel szolgáltat és ezzel nem spórol,
  • minőségi vegyszert használ és ezt nem is titkolja, nem spórol vele.

Ha a konkurens mosó szűk mosási és öblítési program kínálattal rendelkezik, szegényes környezetben épült, gondozatlan, spórol a szolgáltatás erőforrásaival, akkor bátran lehúzhatja a konkurencia listáról. Ezektől a konkurensektől nagyon könnyű lesz megkülönböztetni az Ön új üzletét!